AÄ se to na prvnà pohled nemusà zdát, mezi pomÄ›rnÄ› nebezpeÄná povolánà lze zaÅ™adit i dálkové Å™idiÄe, aÅ¥ už kamionů nebo autobusů. Je statisticky prokázáno, že právÄ› tito se stávajà obÄ›tà podstatnÄ› vÄ›tÅ¡Ãho poÄtu dopravnÃch nehod.
Â
A nenà divu. StaÄÃ, když si uvÄ›domÃme, jak dlouho jsou bez pÅ™estávky za volantem. A pokud už majà pauzu, tak vÄ›tÅ¡inou nenà tak dlouhá, aby si mohli skuteÄnÄ› odpoÄinout. K tomu pÅ™idejme tlak, který na nÄ› zamÄ›stnavatelé vyvÃjÃ, aby byli na daném mÃstÄ› vÄas, bez ohledu na stav komunikacà Äi provozu, a máme hned recept na katastrofu. RozhodnÄ› tedy nenà na Å¡kodu se podÃvat, co bychom pro nÄ› mohli udÄ›lat, aby byli na cestách bezpeÄnÄ›jÅ¡Ã.
Â
Â
V prvnà řadÄ› jsou to ÄastÄ›jÅ¡Ã a delÅ¡Ã pÅ™estávky. JistÄ›, zákaznÃci chtÄ›jà mÃt své zbožà doruÄené co nejdÅ™Ãve, a lidé také chtÄ›jà být dovezeni na mÃsto co nejrychleji. Za to nebezpeÄà to ale nestojÃ. MÄ›la by jim proto být dána možnost déle a ÄastÄ›ji odpoÄÃvat. RozhodnÄ› by jim to prospÄ›lo – staÄà si jen uvÄ›domit, kolik z nich spoléhá na energetické nápoje, aby zůstali za volantem vzhůru.
Â
Ideálnà by také bylo, kdyby jezdili v každém voze alespoň dva Å™idiÄi. Jeden z nich by Å™Ãdil, pÅ™iÄemž druhý by mohl odpoÄÃvat. JistÄ›, to je standard u zájezdových autobusů, avÅ¡ak bylo by vhodné to zavést i v kamionové dopravÄ›. Tak by se zbožà dostalo do cÃle dÅ™Ãve, a Å™idiÄi by byli mnohem vÃce odpoÄatÃ.
Â
Â
ZmÄ›ny by se také mohly udÄ›lat ve vozidlech samotných. V prvnà řadÄ› by pÅ™ednà Äást mÄ›la být delÅ¡Ã, zvláštÄ› u autobusů. PÅ™i ÄelnÃm nárazu zde totiž prakticky nic nechránà řidiÄovy nohy. To se jim pak může snadno stát osudným.
Â
Bohužel, vÅ¡echny tyto zmÄ›ny by stály penÃze, a do toho se nikomu nechce. Zdá se, že pÅ™Ãpadné ztráty nejsou tak velké, aby ospravedlnily tyto výdaje navÃc. Je tomu ale skuteÄnÄ› tak? Na to už si musà dopravnà firmy odpovÄ›dÄ›t samy.
Pages: