Samozřejmě, že nákupy online jsou o dost pohodlnější než lézt po nákupních centrech s desítkami tašek kolem ramen. Kurýr vám doveze objednávku domů, vy si produkt pochvalujete a uděláte hodnocení na webu. Ale opravdu to je takto růžové?
Můžeme narazit na stovky případů, kdy se nakupování online zrovna nevyplatilo – produkt se rozbil během dopravy, přišla vám nesprávná velikost šatů, boty se rychle prochodily a sluchátkám funguje jen jedno sluchadlo. Poté nadáváme, rozzuřeně řešíme reklamaci a přemýšlíme, co jsme tedy udělali špatně.
Co jste udělali špatně? Jsou tu dvě možnosti. Buď jste obětí a je to pouze náhoda, že produkt dorazil poškozený, nebo jste měli nedostatek informací a zkrátka jste naletěli na lep.
Jak tedy poznat, který obchod je věrohodný? První věc, na kterou si musíte dát pozor je přehledný a jednoduchý web obchodu. Pokud je obchod nepřehledný, složitý na objednávání a nefunguje zákaznický servis, už je to první červená vlajka. Další věcí jsou recenze. Podívejte se na recenze na internetu, spokojené zákazníky, optejte se svého okolí a známých, zdali z obchodu něco objednávali. Dobré obchody mají tendence se chlubit svojí péčí o zákazníky. Pokud jsou tyhle dvě podmínky excelentní, můžete začít objednávat. Pokud se ovšem jedná o český obchod.
Protože zahraniční objednávání je úplně jiný level. Dávejte si pozor na obchody, které dodávají z Číny věci za podezřele levné ceny. Přestože některé nákupy odtud mohou být opravdu výhodné, nenechte se zlákat a ověřujte dál na internetu. Hlavně nemějte přehnaně velká očekávání, zboží může být totiž spatně nafocené, nebo dokonce upravené, aby vás obalamutilo. Potom Vás doma zaskočí úplně jiný produkt, než který jste si objednali. Někdy i produkty předčí vaše očekávání, ale musíte umět dobře vybrat. Protože některé produkty, které koupíte v kamenných obchodech za vyšší cenu nemusí být jiné od těch, co si dáte z Číny poslat. Pravděpodobně totiž pochází ze stejné várny a stejné továrny, proto v nich není rozdíl. Nicméně je možné, že na zásilku můžete čekat měsíce. Nebo vám nemusí vůbec přijít.
Výhody nákupu v kamenných obchodech jsou samozřejmě o něco veselejší. Produkt si osaháte, vyzkoušíte, personál je vám vždy k dispozici. S reklamací problémy většinou nebývají, protože si zaběhnete na pokladnu a můžete reklamaci vyřídit osobně. Nicméně tyhle reklamace se někdy neobejdou bez křiku, proto se obrňte trpělivostí.